Hvad behandler en kiropraktor?

En kiropraktor kan være behjælpelig med behandling af smerter relateret til bevægeapparatet. Oftest er der et stort fokus på patienter med nakke og lændesmerter, men en kiropraktor kan også hjælpe med smerter fra andre led og muskler i kroppen, eksempelvis skulder og hoftesmerter.

Design uden navn.png

Hvordan behandler en kiropraktor?

En kiropraktisk behandling består af flere elementer, og afhænger i høj grad af symptomerne som patienten præsenterer sig med, samt hvilken patient der er tale om. I mange tilfælde vil der være fokus på led-manipulerende og mobiliserende teknikker. Der kan desuden være behov for at behandle i de omkringliggende bløddele, herunder muskler og sener. Et behandlingsforløb hos os er tilrettelagt efter den enkelte patient, og de udvalgte behandlingsteknikker vil variere alt efter hvilken patientgruppe der er tale om.

En vigtig del af behandlingen omfatter selve udredningen, diagnosticering og vejledning. Det er vigtigt at kortlægge hvorfor patienten oplever smerter, og hvad der kan gøres fremadrettet for at undgå, eller mindske risiko for tilbagefald. Her kan der være råd og vejledning om ergonomiske tiltag, dagligdagsaktiviteter, og øvelser.

I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at benytte sig af billeddiagnostik for at sikre en tilstrækkelig udredning. Hos Kiropraktorerne Maribo har vi adgang til digital røntgen som kan være med til at sikre dette. I tilfælde hvor røntgen ikke er tilstrækkelig, har en kiropraktor i visse situationer mulighed for at henvise til MR skanning i det offentlige sundhedsvæsen.

Her hos Kiropraktorerne Maribo følger vi de foreskrevne regler for brug af røntgen. I skemaet under kan man se hvad de forskellige - mest brugte optagelser - svarer til i baggrundsstråling.

kiro 4.jpg